Social commerce: de online shopping evolutie van dit moment
Met de steeds snellere transformatie van social media, zijn deze platformen veel meer geworden dan een tool voor het chatten met vrienden. Social media zijn nu ook de plek waar consumenten direct producten aanschaffen. Het is de nieuwe one-stop-shop: van inspiratie tot aankoop, de gehele customer journey kan plaatsvinden op het platform. De digitalisering van ons hele leven en de eerste stappen richting de metaverse, brengen de ontwikkeling van sociale commerce in een stroomversnelling.
De afgelopen jaren heeft deze ‘social commerce’ ontwikkeling een enorme vlucht gemaakt. Van Instagram’s “Checkout”-functie tot TikTok’s Shopify-integratie, sociale platformen zetten alles op alles om de gehele customer journey binnen de eigen muren van het platform te laten afspelen. Met 130 miljoen gebruikers die elke maand op de Instagram de shopping posts klikken, ligt er een enorme kans voor merken. Maar hoe zorg je dat je als merk optimaal van deze ontwikkeling profiteert? En hoe kun je zorgen dat jouw merk in de toekomst ook relevant blijft?
Jeffrey Kloezeman is Media & Insights Lead bij social technology agency Gospooky. In deze sessie onthult hij de belangrijkste succesfactoren om optimaal te profiteren van social commerce-ontwikkeling.